Kształtujmy osobowość dzieci od najmłodszych lat

Bezpieczeństwo dziecka w sieci
27 lipca 2017
Jak podróżować z dziećmi?
27 lipca 2017
Show all

Kształtujmy osobowość dzieci od najmłodszych lat


Dzieci i taniec



Kształtujmy osobowość dzieci od najmłodszych lat

Prywatnie mamą jeszcze nie jestem, ale otaczają mnie dzieci przyjaciół oraz mojego rodzeństwa. Sama zaczęłam tańczyć w wieku 7 lat, a stepować w wieku 8 lat. Przypadki i życie poprowadziło mnie taką drogą, że od ponad 7 lat pracuję zawodowo jako instruktor stepowania i prowadzę zajęcia zarówno dla dorosłych jak i dzieci. Te najmłodsze wymagają najwięcej uwagi, cierpliwości i poświęcenia, ale to od nich uczę się też najwięcej.

Przez prawie dwa lata prowadziłam zajęcia ruchowo-taneczno-rytmiczne w Domu Kultury Dorożkarnia dla dzieci w różnych grupach wiekowych. Najmłodsze miały 3 lata. Ciężko sobie wyobrazić, że takie dzieci tańczą jakąś choreografię? Pokazy na koniec roku pokazywały, że połączenia zabawy z muzyką, rytmem, ruchem i elementami tańca są dla dzieci bardzo rozwijające i faktycznie nawet najmłodsi mogą zatańczyć. Ze starszymi dziećmi w wieku 5-6 lat mogłam ułożyć już krótkie choreografie, które zawierały pojedyncze kroki taneczne, obroty klaskanie, ruch rąk. W takim wieku szybko można zaobserwować czy dziecko ma poczucie rytmu i jak sobie radzi z koordynacją ciała. Nie oznaczało to jednak, że Ci którzy nie radzą sobie od razu są słabsi. Wszystko można wypracować, jednemu zajmuje to więcej czasu drugiemu mniej. Ważne tylko aby robić to z dziećmi w ciekawy sposób poprzez zabawę i inteligentne wplatanie nowych elementów.

Dzieci szybko się nudzą. Co 3 minuty potrzebują nowego bodźca, zadania, zmiany. Praca z taką grupą wymaga dużej elastyczności, kreatywności i obserwacji grupy. Nie ma czegoś takiego jak zaplanowane zajęcia i realizacja tego planu. Szybko się tego nauczyłam i zrozumiałam, że improwizacja i szybka zmiana planów to jedyny sposób na sukces i uśmiechnięte dzieci na koniec zajęć.

Praca ze starszymi dziećmi od 7-8 roku życia jest już inną pracą. Dalej wplatam zabawę, ale jest to już wiek kiedy dziecko jest bardziej świadome ciała, zaczyna rozumieć gdzie jest prawa i lewa strona ciała oraz że na zajęcia przychodzimy nie tylko aby się bawić, ale także czegoś nauczyć. To jest też wiek, w którym ja przyjmuję na zajęcia stepowania najmłodsze dzieci. Stepowanie jest techniką tańca, która wymaga cierpliwości i wielu powtórzeń w szczególności na początku nauki. Dlatego z takimi dziećmi około 8 roku życia, można faktycznie nazwać takie zajęcia lekcjami stepowania. Tym bardziej jeśli przychodzą one na lekcje z własnej woli, bo chcą się uczyć stepować.

Oceniając naukę stepowania dzieci, a tym zajmuję się na co dzień, więc z pełną odpowiedzialnością mogę napisać, że rozwija to najmłodszych pod kątem muzycznym, rytmicznym i koordynacyjnym. Daje im radość i uśmiech, dodaje pewności siebie. Uczy wystąpień przed publicznością, pracy w grupie ale także w pojedynkę. Uczy zmagać się z trudnościami oraz uświadamia, że nie wszystko przychodzi od razu, ale jednak praca daje rezultaty. Wszelkiego rodzaju taniec zdecydowanie rozwija najmłodszych i kształtuje osobowość tak jak ukształtował mnie.

Anula Kołakowska
Szkoła Stepowania Tip Tap
www.tiptap.pl

Anula Kołakowska – z wykształcenia psycholog oraz instruktor tańca jazzowego. Taniec, a szczególnie stepowanie na tyle ukształtowało jej osobowość, że pasja w jej życiu przerodziła się w zawód. Od 2013 roku prowadzi własną szkołę stepowania Tip Tap w Warszawie. Organizuje największe wydarzenia w Polsce związane ze stepowaniem, sama występuje oraz regularnie uczy nie tylko w Warszawie. Trenerka grupy Tip Tap Ladies przygotowującej się na Mistrzostwa Świata w stepowaniu oraz choreografka w spektaklu „Lekcje stepowania” w Och-Teatrze w reż. Krystyny Jandy.