„Moje dziecko źle się odżywia”. O zmianie nawyków żywieniowych dziecka i rodziny

Czy muzyka wpływa na rozwój małych dzieci?
20 lipca 2017
Czy bycie muzykiem pomaga w wychowaniu dzieci?
20 lipca 2017
Show all

„Moje dziecko źle się odżywia”. O zmianie nawyków żywieniowych dziecka i rodziny

jedzenie dzieci


"Moje dziecko źle się odżywia". O zmianie nawyków żywieniowych dziecka i rodziny



Jeden z najczęstszych komunikatów, który pojawia się na początku pracy z rodziną dziecka zmagającego się z nadwagą/otyłością czy nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi brzmi: „Moje dziecko źle się odżywia.” Następnie pojawia się oczekiwanie, żeby „coś z tym zrobić”.

Decyzja rodziców o rozpoczęciu walki z nadprogramowymi kilogramami czy szkodliwymi przyzwyczajeniami żywieniowymi swojego dziecka jest najlepszym, co mogą zrobić dla jego zdrowia i życia. Jeśli jesteś rodzicem dziecka, które ma taki problem, serdecznie gratuluję Ci podjęcia tego kroku. Jednak aby odnieść zwycięstwo w tej walce, konieczna jest zmiana perspektywy na „my”. Innymi słowy zmiana musi zajść w całej Waszej rodzinie, a nie jedynie u Twojego dziecka. To Ty jako rodzic jesteś odpowiedzialny za odżywianie się Twojego dziecka. Nie chodzi o to, by wywołać w Tobie poczucie winy i porażki na tym polu. Chcę Ci pokazać, że właśnie ta odpowiedzialność daje Ci możliwość realnej zmiany sytuacji, a zaangażowanie Was wszystkich sprawi, że ta zmiana będzie trwała i skuteczna.

Pewnie zapytasz: „Ale jak to zrobić?” Warto skorzystać z pomocy specjalisty. Jeśli jednak nie czujesz takiej potrzeby, dam Ci dziś kilka wstępnych wskazówek, które mogą Wam w tym pomóc.

1. Dawaj dziecku dobry przykład. Jesteś dla niego wzorem i Ciebie naśladuje. Nie oczekuj, że nagle zacznie jeść lekkie i zdrowe posiłki, jeśli sam podjadasz chipsy, czy batony. Jedz zdrowe produkty, które wprowadzasz do Waszego jadłospisu. Wszyscy stosujcie się do nowych żywieniowych zasad.

2. Potraktuj zmianę Waszego sposobu odżywiania jako przygodę, podczas której razem uczycie się nie tylko nowych smaków, ale i zachowań. Podkreślaj, że dla Ciebie to też jest nowość, i że Ty też się uczysz. Daj dziecku poczucie, że liczysz się z jego zdaniem, i że jest współautorem, a nie biernym odbiorcą wprowadzanych zmian.

3. Stosuj zasadę małych kroków, nie dokonuj nagłej rewolucji. Gwałtowne odstawienie szkodzącej zdrowiu żywności, która dominowała dotąd w diecie i zastąpienie jej nową, wartościową jest trudne dla dorosłego. Wyobraź sobie, jakim wyzwaniem musi być dla dziecka. Zwłaszcza, jeśli są to produkty, których smaku dziecko nie znało albo nie lubiło. Wprowadzaj je zatem powoli do Waszego jadłospisu. Zacznijcie od stworzenia zdrowszej alternatywy dla Waszych ulubionych potraw, a więc zastąp mniej wartościowe składniki ich zdrowszymi odpowiednikami. To sprawi, że zmiana nie będzie odczuwana przez dziecko jako krzywdząca.

4. Nie zakazuj. To tylko wzmaga atrakcyjność produktów, które chcesz wyeliminować z Waszej diety. Uzasadniaj dlaczego wprowadzacie zmiany w jadłospisie i czemu jest to ważne. Rozmawiajcie, zachęcaj dziecko do refleksji. Bądź cierpliwy, staraj się przeczekać bunt i opór, które są naturalną reakcją.

5. Wspólnie przygotowujcie posiłki. Zaplanujcie wspólne przyrządzenie np. obiadu. Wybierzcie danie, stwórzcie listę potrzebnych składników. Jeśli nie macie pomysłu, zainspirujcie się przepisami np. z Internetu. Zróbcie razem zakupy, wyszukujcie produkty, rozmawiajcie o nich i o tym, dlaczego takie akurat wybieracie. Gotując, podzielcie między siebie obowiązki. Daj poczuć dziecku, że jest ważne i odpowiedzialne za wyznaczone zadanie. Chwal!

6. Jak najczęściej spożywajcie razem posiłki. Kiedy tylko możecie, jedzcie razem przy stole, unikając „rozpraszaczy” w postaci telewizora czy telefonu. Rozmawiajcie o dobrym smaku potraw, o ich składnikach, ale i o tym co dobrego się zdarzyło w ciągu dnia. To sprawi, że dziecko będzie miało dobre skojarzenia z jedzeniem.

7. Razem próbujcie nieznanych dotąd dziecku produktów. Nie nakazuj, ale staraj się przedstawiać to dziecku w formie eksperymentu/ wzywania, które wspólnie podejmujecie. Poszukajcie informacji i ciekawostek na temat warzyw czy owoców. Odwołuj się do dobrego smaku produktów. Daj dziecku wybór, czego dziś będziecie próbować. Nie zniechęcaj się po pierwszej nieudanej próbie. Po pewnym czasie spróbuj ją ponowić, ale bez przymuszania i nacisku.

8. Eksponuj w domu zdrową żywność. Niech w kuchni będą widoczne warzywa, owoce i inne wartościowe produkty. Dzięki temu dziecko łatwiej się z nimi oswoi, co zwiększa prawdopodobieństwo, że chętniej będzie ich próbować.

9. Usuń słodycze, niezdrowe przekąski i napoje z pola widzenia. Jeśli nie będą dostępne, dziecko siłą rzeczy nie będzie po nie sięgać. Przygotuj się na możliwy Twojego dziecka. Podejdź do niego z cierpliwością i zrozumieniem, jednocześnie tłumacząc dlaczego wprowadzacie takie zasady. Trzymam kciuki za Waszą zmianę. Powodzenia!


Autor: Ewa Włodarczyk. Psychodietetyk, psycholog.
Literatura: Kamila Koziara – Głośna: „Pracując z rodzina dziecka otyłego. Skrzynka z narzędziami psychodietetyka.” Wydawnictwo: MJ Psychoedukacja, 2015.

Ewa Włodarczyk, psychodietetyk, psycholog. Absolwentka Psychologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz studiów podyplomowych z zakresu Psychodietetyki na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Na co dzień pomaga osobom zmagającymi się z problemami w sferze odżywiania się (m.in. nadwagą, otyłością, nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi, objadaniem się), zarówno z nadmierną, jak i prawidłową masą ciała, bądź niedowagą. Swoją pomoc adresuje do osób dorosłych, a także do dzieci w wieku szkolnym, młodzieży i ich rodzin. Pracuje ze swoimi pacjentami nad sferą odżywiania się i psychologiczną, zmierzając w stronę nie tylko jedzeniowej, ale i życiowej równowagi.

Strona: http://ewawlodarczyk.pl/
htps://www.facebook.com/wstronerownowagi/
Instagram: https://www.instagram.com/w_strone_rownowagi/